Wednesday, January 25, 2012

Penne with Mushroom Sauce

Recipe yang ini saya categorize sebagai quick-cooking sebab ada menggunakan bahan yang mudah didapati, iaitu Prego Alfredo Mushroom Sauce.  Untuk kali ini, saya menggunakannya, kalau ikut versi yang betul, saya menggunakan heavy cream, dan grated Parmesan cheese.  Saya mengelat sikit sebab tak rajin nak pergi beli barang2 tersebut dan sebab utamanya, heavy cream dan Parmesan cheese adalah MAHAL.  Saya tak nak nanti kawan2 kata recipe saya menggunakan bahan2 yang mahal dan sukar dicari.

Saya SUKA makan pasta...apa saja jenis. Ada orang yang tak suka, tapi tak mengapalah... bagi mereka yang suka, saya share recipe ini dengan anda.


Penne with Mushroom Sauce




Bahan-bahan
2-3  cawan penne pasta, dicelur
1      labu bawang besar dipotong dadu
2      biji bawang putih dicincang
1      red bell pepper, dipotong dadu
1      pack white or black sliced button mushroom (fresh mushroom), kalau agak besar, potong dua
1      tin Prego Alfredo Mushroom
1/4   cawan susu cair brand Ideal
1-2  sudu teh brown sauce powder (kalau takde pun takpe)
1/2   kiub ayam
sedikit black pepper
sedikit butter
sedikit minyak masak
sedikit hirisan daun parsley untuk dimasak dan hiasan

Cara Memasak
1.     Panaskan periuk, masukkan butter dan sedikit minyak masak, tumis 2 sudu teh bawang besar yang telah didadu, sehingga naik bau, kemudian  masukkan mushroom slices, kemudian Prego Alfredo Mushroom, tambah 1/4 tin air, 1/4 cawan susu cair Ideal, kiub ayam, black pepper dan kacau2 untuk cairkan Prego sauce yang dimasukkan tadi. Letak 1 sudu teh brown sauce powder dulu dan rasa. Brown sauce rasanya agak masin, so please taste your mushroom sauce before adding another teaspoon of brown sauce powder and salt to it.

2.     Setelah mushroom sauce anda cukup rasa masinnya, biarkan ia pekat sikit kemudian baru masukkan baki bawang besar dan red bell pepper yang didadu dan akhir sekali hirisan parsley.  Bila sudah cukup pekat mengikut citarasa anda, maknanya mushroom sauce anda sudah masak dan sedia untuk dihidangkan.

3.     Hidangkan penne pasta anda dalam mangkuk leper, tuangkan mushroom sauce dan tabur sedikit hirisan parsley.

Y U M M Y ! ! !  ... It's really easy to make.

No comments:

Post a Comment