Monday, February 13, 2012

Sapphire Chicken Chop

One of my favorite dishes is the chicken chop. I prefer poultry over beef most of the time, although I LOVE beef.  This chicken chop which I'm sharing the recipe with you in a short while, isn't something I've cooked quite recently but some time ago. I hope I still remember the recipe...however, you can always eyeball the ingredients tailoring to your preference/taste buds.  I'll write in Malay for the convenience of some friends to follow the recipe.

Sapphire Chicken Chop





Bahan A

2     keping ayam, bahagian dada
1     kotak cherry tomato
1/2  packet baby carrots
1     tangkai (betul ke penjodoh bilangan ni?) broccoli size sederhana, dipotong2 sederhana kecil
1     kotak fresh button mushroom (pilih yang sliced, ia memudahkan kerja2 anda)
1     bawang besar, dicincang halus
2     bawang putih, dicincang halus
1     packet sup cendawan segera Campbell's (yg selalunya kita tambah air saja tu)
1/4  cawan susu lowfat (atau lebih sedikit, mengikut consistency kepekatan yg anda mahu)
Sedikit brown sauce powder
Sedikit garam
Sedikit black pepper
Sedikit butter
Sedikit minyak
Sedikit bancuhan tepung jagung (jika perlu)


Bahan B
Sediakan 3 mangkuk atau pinggan yang cukup besar untuk mencelup isi dada ayam ke dalam bahan2 berikut:
Mangkuk 1 - tepung yang digaul rata dengan garam dan black pepper
Mangkuk 2 - telur yang dipukul bersama sedikit garam dan black pepper
Mangkuk 3 - breadcrumbs untuk memberi kerangupan (saya suka guna breadcrumbs yang putih)


Cara menyediakan chicken chop
1.     Alas dada ayam dengan plastic dan ketuk2 dengan pounder atau guna belakang frying pan pun boleh, sehingga isi ayam melebar dan nipis sedikit.

2.     Masukkan ke dalam mangkuk 1, pupuk dengan tepung dan tos2kan supaya tiada tepung berlebihan menyalut isi ayam tadi.

3.     Kemudian celupkan ayam tadi ke mangkuk 2 yang berisi telur, toskan supaya tidak banyak telur yang masuk ke dalam mangkuk 3.

4.     Masukkan ke dalam mangkuk 3 dan salut ayam itu dengan breadcrumbs. Pupuk betul2 supaya ayam disalut sepenuhnya dengan breadcrumbs.

5.     Masukkan ke dalam frying pan yang telah dipanaskank dan diletak sedikit minyak untuk menggoreng ayam tadi.  Api jangan terlalu besar, nanti hangus pula chicken chop tu! Breadcrumbs cepat hangus...nanti ayamnya hangus di luar dan tak masak pula di dalam.

6.     Setelah cukup masak, letak di atas towel kitchen untuk menyerap minyak dari ayam yang digoreng.



Cara menyediakan sayuran
1.     Kukus baby carrot dan broccoli buat seketika. Jangan terlalu lama, nanti lembik pula sayuran anda.  Saya rasa mungkin dalam 5-7 minit.  Setelah empuk (kalau saya suka setengah masak sebab rangup), terus masukkan ke dalam mangkuk yang berisi air sejuk atau ais supaya dapat mengekalkan kerangupan sayuran tersebut.


Cara menyediakan mushroom sauce
1.     Panaskan periuk anda, masukkan sedikit butter dan minyak masak dan tumis bawang besar serta bawang putih yang dicincang tadi. Setelah naik baunya, masukkan hirisan button mushroom, balik2 kan kemudian masukkan pula sup cendawan instant dalam packet yang dibancuh dengan sedikit air panas.  Kacau2 sehingga sebati.

2.     Masukkan pula susu low fat, brown sauce powder (sedikit demi sedikit, sila rasa bila anda meletaknya sebab brown sauce adalah masin), black pepper. Jika kepekatannya agak konsisten, tidak perlu tambah bancuhan tepung jagung.  Bila sauce sudah masak, tutup api dan masukkan cherry tomato dan gaul2 sedikit.

Bila semua bahan2 telah disiapkan, susunlah kesemuanya di dalam pinggan dan ia sudah sedia untuk dimakan.

No comments:

Post a Comment