Friday, September 21, 2012

Quick Scrambled Egss

Assalamu'alaikum dan selamat pagi kepada semua, malam tadi saya cuba untuk menambah satu lagi entry di blog saya yang tak berapa besar ini tetapi netbook saya pula ada masalah. Setelah puas membega, menggobek sana sini, dapatlah saya mengadap blog pagi ini dengan stress-free sikit.  Entry kali ini bukanlah resipi istimewa malah saya rasa semua orang boleh membuatnya; tetapi atas permintaan seorang sahabat maka saya letaklah juga. Okay, scrambled eggs ini sesuai dimakan untuk sarapan pagi, tetapi untuk melayan tekak, bila2 waktu pun boleh juga. Apa2 bahan pun boleh dicampur ke dalam scrambled eggs ini...saya tengok ada macam2 bahan dalam peti ais saya...sayang nak dibuang kerana masih elok lagi, jadi saya campak2kan lah ke dalam masakan yang sangat2 simple ini.


Quick Scrambled Eggs


The scrambled eggs...maaf, kualiti gambar kurang memuaskan.



Bahan-bahan
3      biji telur
1/4   bahagian red capsicum (dipotong dadu)
Segenggam fresh button mushroom, dihiris tebal
1      sudu makan susu
Salt & pepper untuk rasa

Untuk hiasan:
Hirisan daun sup & daun bawang
Caramelized onion


Cara memasak
1.     Pukul telur bersama susu, garam, black pepper.
2.     Panaskan frying pan, letak sedikit minyak dan gorengkan sebentar capsicum merah dan cendawan (sebentar saja! jangan sampai garing pulak)
3.     Tuangkan bancuhan telur ke atas capsicum dan cendawan, kacau sedikit. Apabila bahagian bawah telur sudah mula masak, kacau sekali lagi. Biarkan dalam setengah minit, kemudian tutup api. Kacau sekali lagi, dan alihkan ke dalam pinggan hidangan anda.
4.     Hiasi dengan daun sup, daun bawang dan caramelized onion. Sedia untuk dimakan dengan roti sebagai sandwich telur.


Nota: Jangan kacau telur terlalu banyak kali, 3x sudah memadai; dan jangan masak telur terlalu lama, telur akan menjadi kenyal (rubbery) dan kering.




No comments:

Post a Comment